Op weg naar het wereldkampioenschap: Interview met topvolleybalster Fleur Savelkoel

Van 23 september tot en met 15 oktober 2022 vindt het WK Volleybal Vrouwen plaats. Het wereldkampioenschap wordt gespeeld in Nederland en Polen. Gymna Nederland sprak met topvolleybalster Fleur Savelkoel. Deze topvolleybalster heeft al mooie sportprestaties op haar naam staan: ze won viermaal het landskampioenschap, drie keer de nationale beker en vier keer de Supercup met haar team Sliedrecht Sport. Sinds 2021 maakt ze deel uit van TeamNL en traint ze in Papendal met het Nationaal Damesteam. Gymna vroeg haar naar haar volleybal carrière, trainingsschema en haar voorbereidingen op het aanstaande Wereldkampioenschap.

 

“De fysio is elke dag aanwezig om ons te behandelen, oefeningen te adviseren of revalidatieplannen te maken, zodat wij zo fit mogelijk zijn en blijven. 

 

Ook tijdens toernooien, waar veel wedstrijden in korte tijd worden gespeeld, is de fysio intensief bezig om iedereen wedstrijdklaar te krijgen.” 

 

Over Fleur

Fleur Savelkoel begon met volleyballen toen ze zes jaar oud was. Dankzij ouders en een broer die volleybalden was ze al vroeg in de sporthal te vinden. In eerste instantie trainde ze twee keer per week, maar dat werd al snel drie of vier keer en ook volgde talenttraining en selectietrainingen. Ook tijdens haar bachelor studie in Groningen bleef Fleur trainen. 

 

Tijdens haar masteropleiding startte ze bij Sliedrecht Sport, de eredivisieclub waar ze tussen 2016 en 2021 vijf seizoenen speelde. Het was hard werken om studie en trainingen te combineren. Want met Sliedrecht namen ze ook deel aan de Europese Competities (Champions League, CEV Cup en Challenge Cup), waarvoor het team een aantal keren per seizoen in het buitenland was. In 5 jaar wonnen ze viermaal het landskampioenschap, drie keer de nationale beker en vier keer de Supercup.

 

Deze prestaties bleven niet onopgemerkt. In de zomer van 2021 nodigt Papendal haar uit te komen trainen met het Nationaal Dames Team. Bovendien vragen ze haar ook voor het winterprogramma van Team22, waardoor de focus full-time op volleybal komt te liggen. Voor Fleur betekent het een nieuwe stap, met uitdagende nieuwe doelen. Op het moment heeft ze net de Volleybal Nations League achter de rug met het Nationaal Team. Afgelopen zomer heeft ze keihard getraind, om topfit aan het WK in Nederland te starten. TeamNL is er klaar voor!

 

Hoe is het om op zo’n hoog niveau te sporten?

Het is intensief, en vergt vaak veel planning, maar ik vind het heel leuk. Natuurlijk mis je ook veel dingen, zoals feestjes en verjaardagen van vrienden. Maar ondertussen weten de meeste mensen om mij heen wel hoe dat zit. De tijd die je vrij hebt moet je gewoon goed besteden en daarvan genieten!

 

Het leuke is voor mij het harde werken richting een bepaald doel. Dat vergt doorzettingsvermogen. Daarom moet je je natuurlijk ook steeds blijven afvragen of je er nog gelukkig van wordt. Dat is ook waarom ik nooit echt een antwoord heb op vragen als: 'Waar zie je jezelf over drie tot vijf jaar?’. Ik vind dat te ver weg. Per jaar beslis ik of ik nog steeds gelukkig wordt van volleybal en of ik er nog altijd bepaalde dingen voor wil opgeven. Natuurlijk bespreek ik dit ook met mijn vriend, die ik leerde kennen tijdens mijn studietijd in Groningen.

 

d5cf0e484f6c31518598af2001f5c6c3-png

 

Wat is je visie op de positie van vrouwen in topsport?

De positie van vrouwen in topsport verschilt echt per sport. Ik denk dat het Nationaal Volleybalteam dankzij eerdere successen inmiddels genoeg aandacht krijgt. Zo ook de handbal- en de voetbalvrouwen: die hebben het de afgelopen jaren erg goed gedaan, waardoor zij veel belangstelling krijgen en daarmee veel zendtijd op televisie. 

 

Maar als ik dit vergelijk met de media aandacht voor mannenteams, is er nog wel een weg te gaan. Dat merkte ik bijvoorbeeld toen ik nog bij Sliedrecht speelde: wij wonnen de Nationale Bekerfinale en kregen een kleine flits in de avonduitzending van NOS Sport, terwijl de mannenfinale helemaal werd uitgezonden op NPO. Dat is natuurlijk wel jammer.

 

Hoe bereid je je voor op een belangrijke wedstrijd?

Mijn trainingsschema zag er afgelopen seizoen als volgt uit: 

 

Maandag: 9-12u Bal+Krachttraining + 16-19 baltraining

Dinsdag: 9-12 Bal+Krachttraining + 16-19 baltraining

Woensdag: (meestal) vrij

Donderdag: 9-12 Bal+Krachttraining + 16-19 baltraining 

Vrijdag: 14-15 Videoanalyse + baltraining 15-18

Zaterdag: 10-11 baltraining +11-12 videoanalyse + ‘ s middags een wedstrijd

Zondag: Vrij

 

Afgezien van trainen, analyseren we ook video’s van de tegenstander en bepalen we zo het plan. Hieruit probeer ik voor mezelf altijd een aantal belangrijke aandachtspunten te halen waarop ik moet letten tijdens de wedstrijd. Verder is het natuurlijk belangrijk om goed te eten en te slapen, zeker in aanloop naar een wedstrijd. Op de dag zelf probeer ik niet te veel andere dingen te doen. Vaak zet ik muziek aan en neem ik het wedstrijdplan nog eens door. Te veel focussen op de details werkt niet voor mij.

 

Wat is de rol van het team dat je begeleidt?

De staf om het team heen is erg belangrijk. Naast drie trainers/coaches hebben we een video-analist, een manager, een krachttrainer, een fysiotherapeut en ongeveer één keer per week is een sportarts aanwezig. 

 

De fysiotherapeut is natuurlijk enorm belangrijk. We belasten ons lichaam veel, waardoor kleine pijntjes of overbelastingen er snel insluipen. De fysio is elke dag aanwezig om ons te behandelen, oefeningen te adviseren of revalidatieplannen te maken, zodat wij zo fit mogelijk zijn en blijven. Ook op toernooien, waar veel wedstrijden in korte tijd worden gespeeld, is de fysio intensief bezig om iedereen wedstrijdklaar te krijgen. 

 

Wat zijn veelvoorkomende volleybalblessures? En hoe voorkom je deze blessures?

Enkelverstuikingen komen veel voor in volleybal en zijn helaas soms niet te voorkomen. Daarnaast ontstaan er ook soms knieblessures door het springen en komen schouderproblemen snel voor.

 

Sommige blessures kan je natuurlijk niet voorkomen, bijvoorbeeld omdat je na het springen ongelukkig landt of op iemands voet terecht komt. Dat kunnen hele vervelende blessures zijn. Overbelastingen en spierscheurtjes kun je daarentegen wel voorkomen door goed voor je lichaam te zorgen. Dit betekent genoeg koolhydraten, eiwitten en vitamines eten en voldoende slapen. Daarnaast kunnen blessures ook voorkomen worden door stretchen, krachtoefeningen en behandelingen door de fysiotherapeut. Zowel voor als na een training zijn er dus manieren om blessures te voorkomen.

 

Heb je zelf weleens een blessure gehad?

Vooral overbelasting van knieën en schouder waren en blijven voor mij een punt van aandacht. Dit zijn dingen die in periodes terugkomen en waarvan je dan flink last kan hebben. Je kan het voorkomen door spierversterkende oefeningen te doen en hier speciale aandacht aan te besteden tijdens de krachttraining.

 

Wat verwacht je van het komende volleybal seizoen?

Ik kijk ten eerste natuurlijk ontzettend uit naar het WK in Nederland. Dat is echt een droom. Het zou mooi zijn als het team daar voor eigen publiek een goede prestatie kan neerzetten.

 

Daarna ga ik na de zomer in de Bundesliga spelen, voor topclub SC Potsdam in Duitsland. Ik hoop hier weer veel te leren en op een hoger niveau mooie wedstrijden te spelen. Daarnaast mogen we met SC Potsdam deelnemen in de Champions League, de hoogste Europese competitie. Daar wil je natuurlijk zo ver mogelijk komen, dus dat is ook zeker een doel om naartoe te werken.

 

Verder hoop ik vooral gewoon plezier te houden in het volleybal en dan zie ik vanzelf wel wat er op mijn pad komt!

 ernqth8wcmfyyn80lcwc

 

Met dank aan Fleur Savelkoel

 

Afbeeldingen: www.volleyballworld.com

Gelieve de cijferreeks in het hiernavolgende tekstveld in te voeren

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.