Blog

Veelvoorkomende valkuilen bij praktijkinrichting en hoe je ze voorkomt

Slimme keuzes die je praktijk direct beter maken

Slimme keuzes die je praktijk direct beter maken, Laura Rijkhold Meesters

In het blog ‘Hoe je praktijkinrichting bijdraagt aan je succes’ vertelde Laura Rijkhold Meesters al hoe de juiste sfeer en inrichting het verschil maken in de zorg. In dit vervolg deelt ze in welke aspecten volgens haar nog winst te behalen valt. Wat zijn veelvoorkomende aandachtspunten in de dagelijkse praktijk? En hoe kun je jouw ruimte net dat beetje extra geven zonder ingrijpende verbouwing? Als zorgprofessional én interieurarchitect voor de eerstelijnszorg geeft Laura heldere inzichten en vijf praktische tips die je meteen kunt toepassen.

Praktijkinrichting fysiotherapie expert Laura Rijkhold Meesters

Laura Rijkhold Meesters, interieurarchitect voor de eerstelijnszorg

Laura werkte negen jaar als algemeen interieurarchitect, maar de grote projecten waar ze aan werkte misten in haar ogen passie en bezieling. Aangezien ze de zorg altijd al interessant vond, schreef ze zich in bij een duale HBO-V-opleiding. Ze was direct verkocht, maar tijdens haar werk in het ziekenhuis liep ze tegen van alles aan. Laura vertelt:

 “Soms letterlijk, waardoor ik er blauwe plekken aan overhield. Maar ook figuurlijk, bijvoorbeeld door gebrek aan opbergruimte voor rollators of een onlogische plek van het prikbord aan het hoofdeinde van het patiëntenbed. Dat kan beter, dacht ik.”

Als out-of-the-box-denker paste haar visie echter niet in een protocollair ziekenhuis. Daarom helpt Laura nu met plezier professionals in de eerstelijnszorg.

 

Kansen om je praktijkinrichting te verbeteren

Als fysiotherapeut ben je zorgverlener en misschien ook ondernemer, maar meestal geen interieurexpert. Het is dan ook niet gek als je praktijkinrichting niet helemaal optimaal is. Gelukkig zijn er volop mogelijkheden om met slimme keuzes meer rust, overzicht en comfort te creëren. Laura Rijkhold Meesters deelt zeven zaken die volgens haar vaak beter kunnen én laat zien hoe je daar eenvoudig verbetering in aanbrengt.

Zeven aandachtspunten voor sfeer, rust en comfort in je praktijkruimte:

1. Zorg voor een goede akoestiek

“Een goede akoestiek geeft een gevoel van veiligheid. Maar als je in de behandelruimte het geluid van de naastliggende kamers of de oefenzaal hoort, of als je in de wachtkamer hoort wat er aan de balie gezegd wordt, werkt dat averechts.”

2. Laat je wachtkamer je visie uitstralen

“De wachtkamer dient je visie uit te dragen en je patiënt moet er zichzelf in kunnen herkennen, zodat hij zich er prettig voelt. Een praktijk voor topsporters heeft bijvoorbeeld een andere uitstraling dan een praktijk met een overwegend geriatrische doelgroep. Zo zal het interieur van de praktijk voor topsporters wat jonger, dynamischer en meer uitgesproken zijn. Het interieur moet de beloften van de praktijk waarmaken. Je kunt niet beweren de beste therapeuten te hebben en vervolgens je praktijk met gammel interieur vullen.”

3. Maak bewuste keuzes in verlichting

“Een goed lichtplan verlicht niet alleen je werkveld, maar geeft een ruimte of je behandelkamer ook meer diepte, stijl en sfeer. Een spotje op de wand gericht geeft een heel andere sfeer dan een LED-paneel. En vergeet je daarbij niet in de patiënt te verplaatsen. Een felle spot recht boven de behandeltafel helpt jou wellicht bij je werk, maar een patiënt vindt het niet prettig als het licht hem recht in de ogen schijnt als hij op zijn rug op de behandelbank ligt.”

4. Schep rust in je behandelkamer

“Voor patiënten is het belangrijk dat de behandelkamer rust uitstraalt en die op hen overbrengt. Te veel of te felle kleuren in kamer maken onrustig, en veel losse, rondslingerende materialen hebben hetzelfde effect. Tevens dient de akoestiek zich hierbij weer aan. Zorg dat je geen geluiden uit de oefenzaal hoort en al zeker niet het gesprek van de therapeut en patiënt in de behandelruimte naast je kunt volgen.”

5. Bezorg je patiënt een gevoel van privacy en veiligheid

“Een patiënt moet zich veilig voelen in je behandelkamer. Geen gesprekken van anderen kunnen horen is één ding, maar met een gordijn of simpel slot kun je er ook eenvoudig voor zorgen dat niemand zomaar kan binnenvallen als de patiënt ontkleed is.”

6. Voorzie een comfortabele zitplek voor de patiënt

“In een stoel kan een patiënt tijdens een anamnese of evaluatie ontspannen zitten. De stoel ondersteunt de zithouding, in tegenstelling tot de behandelbank, welke juist een actieve zit afdwingt. Samen aan een tafel de voortgang van de behandeling bespreken is tevens gelijkwaardiger en draagt zo bij aan het vertrouwen van de patiënt.”

7. Hou de staat van je behandeltafel in het oog

“Behandelbanken zijn vaak een grote investering, dus een nieuwe bank aanschaffen wordt vaak zo lang mogelijk uitgesteld. Bedenk je wel dat je krakende behandelbank afdoet aan het vertrouwen van de patiënt, zijn gevoel van veiligheid, zijn ontspanning en misschien zelfs aan het beeld dat hij van jou heeft.”

Misschien heb je dankzij Laura’s heldere inzichten een paar mooie kansen tot verbetering gespot en ben je direct al geïnspireerd om meer uit jouw eigen praktijkruimte te halen. Soms zijn de aandachtspunten echter wat minder evident en daarom heeft Laura nog vijf aanvullende tips voor je.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kansen om je fysiotherapie praktijkinrichting te verbeteren

Vijf praktische tips om je praktijkinrichting direct te verbeteren.

Als je de termen praktijkinrichting of interieurinrichting hoort, denk je al snel aan ingewikkelde concepten, veel extra werk en hoge kosten. Maar dat hoeft niet per se. Laura noemt een aantal zaken die je makkelijk, goedkoop en per direct -of bijna per direct- zou kunnen toepassen en/of aanpassen.

Tip 1:

Zorg voor een heldere visie, weet wat je wilt uitstralen. Leg al je beslissingen vervolgens langs die meetlat en beoordeel of jij en de patiënt er beter van worden.

“Je kunt niet beweren de beste therapeuten te hebben en vervolgens je praktijk met gammel interieur vullen.”

Tip 2:

Loop de route van je patiënt. Waar zou jij gaan zitten in je wachtkamer en waarom? En wat doe je als er niemand bij de balie is? Doe het daarna nog eens met rolstoel, wandelstok of kruipend op handen en knieën als een kind, dan valt je van alles op wat je anders niet zou zijn opgevallen.

Tip 3:

Kies voor een frisse uitstraling en schilder je praktijk.

Tip 4:

Bekijk je muren. Wat hangt er aan de muur en moet het er per se hangen? Besef dat veel patiënten een vervelend gevoel overhouden aan die typische anatomieposters in praktijken. Moet het er toch echt hangen, laat het dan op akoestisch materiaal drukken om meteen de akoestiek binnen je praktijk te verbeteren.

Tip 5:

Leef je in in je patiënt en pas de inrichting daarop aan. Soms pronken er bijvoorbeeld gele naaldencontainers op de voorgrond, terwijl patiënten ze juist als naar ervaren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het effect van een slimme praktijkinrichting: een praktijkvoorbeeld

Het effect van een slimme praktijkinrichting: een praktijkvoorbeeld

Als je praktijk slim ingericht is, draagt de hele praktijk jouw uitstraling en visie uit. Dat leidt tot betere beoordelingen, verminderde agressie en een hogere therapietrouw. Laura geeft een mooi voorbeeld van grote gevolgen van een klein element in de inrichting:

“Ik was eens bij een fysiotherapiepraktijk in Amsterdam met een soort koffiebar. Het was niet meer dan een plank aan de muur met drie barkrukken erbij, maar mensen liepen af en aan om een bakkie te komen doen. Dat bevorderde het gemeenschapsgevoel en creëerde een heel fijne sfeer. Door de nabijheid was de drempel om een afspraak te maken bij de fysiotherapeut ontzettend laag. Tevens bevorderde het de therapietrouw: ‘Als ik er dan toch ben, kan ik meteen even mijn oefeningen in de oefenzaal doen.’ Die inrichting heeft de praktijk ongetwijfeld extra klandizie opgeleverd en succesvoller gemaakt.”

Waarom een interieurarchitect in de arm nemen?

Laura heeft ons zoveel informatie en nuttige tips gegeven dat we direct zelf aan de slag kunnen. Toch kan het soms nuttig zijn om met een (gespecialiseerde) interieurarchitect in zee te gaan. Laura heeft in zeven jaar tijd veel praktijkhouders gesproken en nog meer praktijken gezien, waardoor ze veel ervaring met praktijkinrichting heeft. Laura licht het toe:

“Door mijn achtergrond denk ik als ontwerper, als zorgverlener én als patiënt, waardoor ik het van alle kanten kan beoordelen. En ik merk dat veel zorgverleners bepaalde ideeën hebben, maar geen tijd om het uit te werken.  Dan is het fijn om mij in de arm te nemen. Vergelijk het met trainen in de sportschool. Dat kun je zonder begeleiding doen en dan ga je er vast en zeker op vooruit. Maar de fysiotherapeut kan met je meekijken, het geheel overzien en je voor blessures behoeden. Op dezelfde manier kan ik praktijkhouders behoeden voor suboptimale interieurkeuzes.”

Praktijkinrichting fysiotherapie
Praktijkinrichting fysiotherapeut

Ben je geïnspireerd om je eigen praktijkruimte te optimaliseren?

We bedanken Laura voor de duidelijke informatie en praktische tips, van het nalopen van de patiëntenroute tot akoestische muurbedekking en stevige behandeltafels. Een goed interieurontwerp is duidelijk de eventuele investering waard en betaalt zich terug in een fijne werkflow en verbeterde patiëntenervaring.

Misschien herken je elementen die je graag anders zou willen aanpakken of zie je juist nieuwe mogelijkheden om je praktijk nog prettiger en functioneler te maken. Heeft Laura de ontwerper in je wakker gemaakt en ben je benieuwd of en hoe zij jou daarbij zou kunnen helpen? Neem dan eens een kijkje op haar website of neem direct contact met haar op per telefoon (+31 6 16 50 57 80) of per e-mail (info@zorgvoorruimte.nl).

Wil je meer informatie over behandeltafels van Gymna en de vele mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

logo Gymna Nederland
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.